Ingrid Stenbeck

Noen tips til å redusere fettprosenten din

God morgen

Nettopp stått opp og nå skal jeg ta meg litt frokost mens jeg tar igjen tapte episoder av Supernatural. Bare elsker den serien, men har hele 6 episoder som jeg enda ikke har sett.. Det er rett og slett for dårlig synes jeg!

 

Og.. til det innlegget skulle handle om! Jeg har nemlig gått inn for å gå ned i fettprosent. Begynner å bli litt mye fett på denne lille kroppen her nå synes jeg (nå som det er kaldt er vel det bare bra, eller?) Uansett.. Jeg har egentlig aldri vært fornøyd med kroppen min, men har aldri gjort så mye med de,t noe jeg ikke helt forstår meg på. Da kan jeg vel heller ikke klage..?
Nå som jeg sitter inne med så mye kunnskap etter endt ernæringsstudim så må jeg jo bruke det! Man må selvfølgelig ikke studere ernæring for å kunne klare å gå ned i vekt eller redusere fettprosenten sin, men vil si det er en fordel. 

Det mange gjør feil når de skal gå ned i vekt er å kutte ut ALT med en gang, - kutter ut sukker, salt, fett - ja, dét som er ens onde fiende i hverdagen.

Da blir det fort vanskelig å gjøre endringer. Jeg kan garantere deg at en eller annen dag ganske straks så kommer du til å sprekke, og gå tilbake til gamle vaner. Tenk: Det enkle er ofte det beste. Hva spiser du i hverdagen?
De neste dagene, en uke fremover skal jeg skrive ned hva jeg spiser, ja da mener jeg hver eneste brødsmule. På denne måten er det utrolig lett å se hva jeg kan endre på. Vet med meg selv at jeg har så mye jeg kan kutte ut i kosten min som er unødvendig. Jeg spiser ikke kjøtt enda og har snart gått en hel måned uten (Yey me), det skal jeg fortsette med (frem til jul) hehe. Men skal gjøre det beste ut av situasjonen, det er det viktigste. 

Når man skal endre levevaner og livsstil så er det viktig å gjøre dette gradvis og ikke kutte ut alt på en gang. Du kjenner deg selvfølgelig best selv og noen klarer å kutte ut alt uønsket fra kosten med en gang, men det gjelder faktisk ganske få. Selv, da jeg kuttet ut sukker så klarte jeg å slutte på dagen. Det var litt vanskelig der og da, men det gikk seg til etter en uke.. (Jeg fikk i meg naturlig tilsatt sukker via mat) Du kan lese om det her.  men dette var jo ingen stor livsstilsendring og nå tror jeg at jeg ikke kan gjøre det på den måten.



Tenkt over dette? - 

Spiser du for eksempel godis og potetgull flere ganger i uken? Ja, kanskje kutte ned og velge kun én dag hvor du kan kose deg litt ekstra?

Drikker du kaffe til alle dagens måltider? Kutt ned - ha et maks antall kaffekopper du kan drikke per dag. HUSK; kaffe er vanndrivende og drikker du èn kopp kaffe bør du få i deg to glass med vann for å gjevne ut væskebalansen i kroppen. 

Er du ikke særlig flink til å drikke vann? Ha som regel å drikke et glass vann før hvert måltid dette fyller magesekken din litt slik at du blir fortere mett når du spiser. ERGO: Du spiser mindre, du går fortere ned i vekt. (vann er også livsviktig for at bl.a hjernen din og for at hjertet skal fungere som den skal)

Hvordan er døgnrytmen din? - Søvn spiller faktisk en stor rolle i vekttap, man skulle kanskje ikke tro det, men når du sover så restituerer kroppen din seg og om du får for lite med søvn så produserer kroppen for lite leptin, som er et hormon. For lite leptin i kroppen kan resultere i økt appetitt og sultfølelse, som igjen kan gjøre at du spiser for mye og går opp i vekt.


Husk også at 80% av vekttap er hva du spiser og de siste 20% er trening og bevegelse - altså, spiser du riktig og tar inn mindre enn du forbrenner så skal det ikke mye til før du ser forandringer i speilet. Når det er snakk om reduksjon av fettprosent så er nøkkelen i hovedsak et godt kosthold sammen med styrketrening. 

NB: Glem vekta. - Muskler veier simpelthen mer enn fett!! Legg den bort (kast den på fyllinga om du vil) Finn heller frem et målebånd eller kanskje du har en bukse du skulle ønske du kom inn i igjen? Bruk dette som motivasjon. Når du begynner å trene og bygger muskler kan det fort hende at du går opp i vekt.. 

Når jeg skriver dette innlegget så merker jeg at jeg ikke gjør noe rett.. Går-det-virkelig-an? 
Håper at dette kom til nytte hos noen!

Helle

24.11.2015 kl. 16:34
Flott innlegg! Det vises faktisk blandt undersøkelser at de som veier seg daglig går raskere ned ;-) ha en fin uke!

Ingrid

24.11.2015 kl. 16:58
Helle: Ja, det kan godt hende, men det jeg mener er at det er veldig lett å stagnere - nettopp fordi man kan risikere å gå opp i vekt når man starter å trene (spørs jo selvfølgelig hvor mye fett man har på kroppen fra før) Derfor er det mange som mister motivasjonen om de veier seg, som du sier, daglig.

Hege Kristin

24.11.2015 kl. 19:57
bra tips :)

Ingrid

24.11.2015 kl. 20:27
Hege Kristin: Så bra du likte de :-)
Ingrid

Hei! Jeg er en jente på 21 år fra Fredrikstad. Blogger om alt som opptar meg mellom himmel og jord. Følg gjerne med :-)


KONTAKT
ingrid-kristine@hotmail.com
Norske blogger

Search

Bloggdesign

hits